måndag 4 november 2013

Sveamål - REFLEKTION

I den här kursen har jag och Mimmi utforskat en del av det svenska språket, dialekt; sveamål.
Jag är nöjd med det jag lyckats få fram. Det var inte det lättaste att ha just sveamål då vi som faktiskt pratar det inte märker stora saker i hur vi säger för att för oss är det ju normalt.
Jag hade kunnat fördjupa mig mer i det jag faktiskt fick fram men det blev oftast ont om tid i slutändan. Jag hade kunnat planerat min tid mycket bättre än vad jag gjorde.

Kursen i sig var inte det bästa jag varit med om. Det var en av de värre vi fått faktiskt, då jag själv inte finner något intresse i just dialekter. Det blev också rätt långtråkigt och jobbigt att göra samma sak varje lektion.

Jag har inte lärt mig så mycket som jag trodde jag skulle kunnat lärt mig. Mycket kan bero på att jag inte tyckte om kursen eller inte fann något intresse i det jag gjorde. Det drog ner mycket på min motivation och det resulterar till ett arbete som skulle kunnat blivit så mycket bättre.
Det jag lärt mig är inget jag kommer ha med mig i livet direkt, det var ju trots allt bara ord och uttryck i olika delar av Sverige vi studerade. Visst vi fick lära oss "ovanliga" ord som sägs i andra mål, men mycket mer än så kommer jag inte behöva mitt lärande i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.