måndag 4 november 2013

Mumindalen reflekterar

Uppgiften var att skriva en blogg om svenska dialekter. Alla fick skriva vilken dialekt de ville ha och Lotta sorterade in oss i grupper därefter. Min grupp fick finlandssvenska, som vi var unika i. När vi sattes in i grupperna fick vi ett papper som hjälpte oss med vad vi skulle skriva på bloggen. Jag skapade ett relevant Gmailkonto; "Muminpappan". Efter lite forskning på vad vi skulle skriva om började vi på bloggen. I början försökte vi skriva så att alla tre skrev på varje inlägg, men det funkade inte på grund av att det inte fanns någonting mer att skriva för den tredje personen om det området. Så vi kom överens att alla skrev varsitt område, och sen fick de andra gå igenom och rätta och lägga till vissa saker. Vi skulle också göra ett videoklipp, men jag kunde inte vara med på det eftersom jag var bortrest veckan innan höstlovet. Jag tyckte att det var kul att skriva om finlandssvenska, eftersom en stor del av min familj kommer från Finland och pratar finlandssvenska. Det var också roligt att få leka med muminkonceptet. Jag är nöjd med mina inlägg och vad jag har skrivit i dessa. Ett problem jag stötte på är att jag var borta en vecka på semester, så jag kunde inte jobba med filmen. Ett annat problem är att jag var väldigt förvirrad i början, jag förstog inte vad jag skulle göra. Jag kan fråga andra i klassen eller läraren för att förstå bättre vad jag ska göra. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att undvika semestern, eftersom det inte är så stort problem. Jag har lärt mig hur Blogger fungerar. Jag har tränat på att se små särdrag i dialekter och att skriva om dessa. Jag skulle ha tränat på att filma, men jag var som sagt borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.